Cycle de création vers une poétique du patrimoine scientifique (2012-2019)

L'histoire de la recherche scientifique précédant l'ère des technosciences foisonne de dispositifs inventifs pouvant participer à nourrir la création aujourd'hui. Les ouvrages phares de la physique tels que On The Sensations of Tones as a Basis for the Theory of Music (1863, Helmoltz), Sound (1877, Tyndall) ou encore Quelques expériences d’acoustique (1882, Koenig) proposent des inventions issues d’une imagination débordante et d’une poésie hors du commun. Le développement technique de la fin du 19e siècle n'est pas sans rappeler le zeitgeist de l’invention contemporaine portée aujourd’hui par la démocratisation de la micro-électronique, l'impression 3D et l'intelligence artificielle. Partant de collections de diapasons acoustiques, livres de fabricants de la première révolution industrielle et d’oscillateurs d'après-guerre, ce projet s’intéresse à l’utilisation du patrimoine scientifique comme moteur d’une création sonore contemporaine.

Publication

Octobre 2019
Le projet culmine avec la parution, aux éditions Les presse du réel (France), d’un livre/carnet de recherche-création qui discute des idées ayant menées à la réalisation de certains projets du cycle.

Activités notables

8 mar 2019
Structures infinies est nominée au Aesthetica Art Prize (Londres, Royaume-Uni) se soldant par une exposition collective à la York Gallery au Royaume-Uni.

15 novembre 2018
frequencies (a / archives) est exposée à BENTO (Mulhouse, France) organisé par Espace Multimédia Gantner.

5 octobre 2018
Communication à l’Université d’Ottawa lors de la journée d’étude Machines et imaginaires musicaux (1900-1950) intitulée Le patrimoine technologique de la première révolution industrielle comme moteur d’une création sonore contemporaine.

28 septembre 2018
Performance de l’oeuvre frequencies (a), table ronde et classe de maître à Victoria University of Wellington (Nouvelle-Zélande).

24 mars 2018
Expositionde l’oeuvres frequencies (a / oscillation) Les formes d’ondes au CeUM de l’Université de Montréal.

16 octobre 2014
Exposition de frequencies (a / archives) au Festival Maintenant (Rennes, France) et résidence dans les Archives scientifiques de l’Université Rennes 1.

Golden Nica : 14 septembre 2014
La première oeuvre du cycle, la performance frequencies (a), mérite un Golden Nica au Prix Ars Electronica en Autriche, une des plus hautes distinctions dans la discipline.

3 mars 2014
Communication à titre de conférencier keynote à l’événement Audible Bytes à la De Montfort University.

2012 à 2017 : plus d’une trentaine de présentations internationales
Les installations et performances de ce cycle ont été présentées plus d’une trentaine de fois aux 4 coins du monde. Le calendrier complet des représentations se trouve sur le site personnel du chercheur principal www.nicolasbernier.com.

Chercheur principal
Nicolas Bernier

Collaborateurs
Dominique Bernard : physicien, Université Rennes 1, France

Damien Simon : Le bon accueil, Rennes, France

Assistance technique
Robocut
Jean Philippe Pierre Louis (2014-2016)

Financement
MAC Créteil (France), Laboral (Espagne) et le CALQ (Québec) pour l’oeuvre frequencies (light quanta)

Festival Maintenant (France) pour l’oeuvre frequencies (a / archives)

CALQ pour la publication Sur le diapason.

Les autres réalisations ont été financées personnellement avec le soutien en infrastructure de l’Université de Montréal.

Mots-clés
Installation, son, lumière, fabrication, science

Dispositif installatifs

Note : les descriptions sont en anglais car elles proviennent directement de Vimeo qui est utilisés pour insérer les vidéos de documentation.

Between the finite and the infinite, these miror structures are reflecting the outside world until they are set in motion to unveil a moving and infinite interior. Hidden inside are superimposed diagrams reinterpreting certain theories or hypotheses related to our apprehension of the world. Between transcendental geometry, higher dimensions, finite and infinite, these structures arise as objects of reflection on what one understands, what one believes to understand and what one does not understand. The structure is thus refering to the finite physical structure that is encapsulating the infinity of intellectual structures created by the humankind. This first structure is based on the Feynman diagrams which represent the quantum fields.

▬ A laser beam is tracing a waveform on a wall by following the movement of a motorized rotating tuning fork. Usually associated with electronic and digital visualization, the waveform generated in frequencies (a / oscillation) is completely analogue: it shows the direct motion of the tuning fork by using the y axis (amplitude) activated by a solenoid combined by the x axis (time) generated by a step-motor. Thanks to the retinal stain, our perception will enable the visualization of the movement traced the laser. The installation is drawing from the experiments of 19th century physicist Jules Lissajous who first discovered this method for visualizing sound. ▬ • Art direction: Nicolas Bernier • Fabrication: Robocut • Production: Nicolas Bernier ▬ Camera : Simon Chioini, Joséphine Rivard

▬ Seven electromagnetically driven tuning forks generating continuous acoustic drones by help of a custom keyboard/controller turning each frequencies on and off. The project is a poeticized take on the technical device invented in the late 19th century by physicist Hermann von Helmholtz (1821-1894) who created what can be seen as the very first synthesizer. Combining sound and slow light pulsation patterns, this « acoustic additive synthesizer » is creating a contemplative and intimate experience. ▬ • Art direction: Nicolas Bernier • Fabrication: Robocut • Technical assistant: Jean Philippe Pierre Louis • Production: Nicolas Bernier

▬ On a table is an old oscillator connected to a speaker and a 480 Hz tuning fork. The oscillator frequency is stable at 476 hz. When the tuning fork is aleatorically struck by the solenoid, a beating pattern appears. We then hear the friction between the two oscillations, the friction between the electronic and the acoustic, the friction between different periods of the history of sonic research. This humble piece is an homage to two people I admire : sound artist Alvin Lucier (1931-) who worked extensively with oscillators and physicist Hermann von Helmholtz (1821-1884) who used the tuning forks for sound analysis and who was among the first to theorize on the beating patterns between frequencies.

▬ Audio piece based on sounds from the scientific archives of Rennes 1 University in France. To be listen with connecting headphones through a unique edition of a white lightbox displaying a tuning fork recalling the sounds used in the composition. ▬ Thanks to Caroline Traube (UdeM) for the tuning fork.

▬ frequencies (a) is a sound performance/installation combining the sound of mechanically triggered tuning forks with pure digital soundwaves. The performer is triggering sequences from the computer, activating solenoids that hits the tuning forks with high precision. Streams of light burst in synchronicity with the forks, creating a not-quite-minimal sound and light composition. ▬ • nicolas bernier: audiovisual composition, concept, performance, programmation, technical design and some electronics • olivier lefebvre: techical design • laurent loison: fabrication ▬ nicolasbernier.com

Publications sonores